Soraya Yusof Talismail : Gambar bagaikan lukisan

19 12 2008
ANTARA foto kreatif yang dirakam oleh Soraya.

ANTARA foto kreatif yang dirakam oleh Soraya.

Soraya dedah rahsia jadi jurugambar tersohor

“SEKIRANYA ingin bergelar jurugambar berjaya, kita perlu menjadi jurugambar berbeza, tetapi yang berbeza itulah yang selalunya menyebabkan orang betul-betul suka atau tidak. Ini bukan satu masalah. Yang penting buat saja’, katanya, berkongsi resipi menjadi jurugambar tersohor negara.

Sebagai seorang yang disleksik dan pesakit dibetik Type I, Soraya tidak menganggap ini adalah halangan untuk beliau terus melanjutkan pelajarannya di pusat penggajian tinggi. Soraya mengimbau zaman kuliahnya di ITM yang mana beliau seringkali diejek sebagai ‘ayam injek’ oleh ‘senior’ dan tidak disukai oleh sesetengah pelajar dan pensyarah kerana kerap bertanya dan keinginan untuk membuat lebih dari apa yang dikehendaki. Beliau banyak membaca dan mengkaji. Mengkaji adalah ‘trademark’ disleksik. Sekiranya seseorang disleksik minat tentang sesuatu, dia akan mengkaji dengan lebih mendalam.

“Saya bukan pelajar yang disukai oleh penyarah, kerana saya sering bertanya dan ingin mengetahui sesuatu perkara dengan mendalam. Disebabkan itulah kadangkala saya dilihat kurang sopan, sedangkan saya inginkan sesuatu dengan alasan konkrit, bukan mengikut teori semata-mata,” katanya tersenyum mengimbau kenangan semasa bergelar pelajar dulu.

Pembabitan dalam fotografi, permulaan agak ganjil. Ketika zaman remaja, meminati kumpulan pop rock Inggeris, Duran Duran, khususnya pemain keybord, Nick Rhodes.

“Nick menggunakan kamera Nikon di dalam klip video James Bond bertemakan ‘A View to a Kill’ dan itulah kebetulannya. Tetapi apabila mula membabitkan diri dalam fotografi, saya mula merasakan keperluan untuk serius,” katanya.

KARYA berjudul 'Where Is Chin Kon Yit'.

KARYA berjudul 'Where Is Chin Kon Yit'.

Bergerak sebagai jurugambar persendirian, bukan saja perlu ‘berbeza’ tetapi serentak dengan itu memastikan kualiti persembahan, sementelah, menerima bayaran untuk setiap hasil kerja dilangsaikan.

“Setiap gambar miliki jiwa, dan apabila jurugambar itu berjaya merakamkan perasaan orang yang dirakam, itulah jiwa yang terpancar menerusinya. Sebelum melakukan tugasan, perlu kita ketahui di mana ‘kekuatan’ subjek. Sama ada pada senyuman atau bundar mata pemiliknya. Individu tidak perlu memberitahu hal ini, sebaliknya jurugambar seharusnya arif ‘membaca’,” katanya.

Menghasilkan sajian sedemikian’, kesabaran dan minat adalah rencah utama di dalamnya. Baginya mood, individu dengan gaya bersahaja atau mungkin juga gaya spontan, boleh melahirkan buah tangan mengagumkan, bukannya tempoh masa panjang untuk mengambil gambar. Kerja pula bertambah mudah sekiranya individu berkenaan faham, dan menuruti arahan diberikan.

Mengulas mengenai rentetan kehidupan jurugambar di negara ini, Soraya tidak menafikan ia terlalu berbeza sekiranya dibandingkan di negara Barat umpamanya. Kebanyakan masyarakat kita masih tidak mampu menghargai seni.

“Kerja orang seni sukar mendapat pengiktirafan.(ini adalah satu lagi penyebab saya menghasilkan buku Imaging Selfs, Soraya Yusof Talismail, Portraits of Artists untuk mengiktiraf seniman-seeniman Malaysia) Saya pernah dijemput sebagai tetamu majlis pelancaran buku SHE. Di sana saya diperkenalkan sebagai jurugambar dan ada yang bertanya, ‘tak bawa kamera ke?’. Yang bertanya ini bukanlah orang sebarangan, malah seorang yang telah diberi anugerah yang begitu tinggi dan bergelar Tan Sri. Bukankah saya tetamu majlis, dan perlukah saya membawa kamera untuk majlis yang sepatutnya saya dirai, untuk menunjukkan saya jurugambar? Orang sebegini, bukan saja tidak memahami malah tidak menghormati profesion pihak lain,” katanya.

Jelasnya, memikirkan kerja mengambil gambar boleh dilakukan oleh sesiapa saja di antara sebab ‘membunuh’ kerjaya itu daripada terus mendapat pengiktirafan, tetapi itulah yang perlu ditelan urugambar di Malaysia. Beliau sendiri tidak menafikan pada awal melangkah ke menara gading, ada yang memandang sinis kursus yang diambil itu.

“Orang tidak melihat kerjaya ini sebagai penting, malah mencari contoh jurugambar hebat ketika itu, pun payah, tetapi Alhamdulillah, keluarga tetap menyokong. Mungkin kerana saya disleksik dan ‘difficult’ maka keluarga memberikan tumpuan yang lebih dan memberi kepercayaan dan sokongan kepada saya,” katanya.

Menyentuh mengenai tawaran mengambil gambar bogel, beliau tidak menafikan ada menerima tawaran sebegitu, bagaimanapun pada saat akhir menolakkan, atas pelbagai alasan.

“Pada peringkat awal saya menyatakan persetujuan, berlandaskan seni, profesion dan rakan, tetapi Ariff memberikan alasan tertentu supaya berkata tidak untuk tawaran itu. Beliau mengingatkan saya tiga perkara yang penting iaitu; Kita di mana? Bangsa kita apa? Dan Agama kita apa? Kita di Malaysia. Kita bangsa Melayu. Agama kita Islam. Nokta!

“Saya memikirkan sekiranya menerima tawaran itu sekarang, mungkin empunya diri seronok dan gembira, tetapi bagaimana pada masa akan datang? Pelbagai kemungkinan boleh berlaku justeru saya memilih jalan terbaik belandaskan pesanan Ariff”, katanya.

Beliau bagaimanapun, menafikan faktor jantina mempengaruhi cara kerja sebaliknya, apabila menghasilkan sesuatu yang berkualiti, sudah tentu ia menjadi sebutan.

Pemikiran yang berbeza itu mendorongnya bergerak sendiri dengan penubuhan syarikat Talismail Inc. Beliau juga bertuah kerana suaminya Ariff Awaluddin mencintai bidang sama, menjadikan gandingan itu mantap dan berjaya.

KENANGAN melancong diabadikan dalam buku skrap.

KENANGAN melancong diabadikan dalam buku skrap.

Bukan jurugambar istana

“SAYA bukan jurugambar istana atau Royal Photographer, sebaliknya bekerja untuk sesiapa saja. Mungkin kerana kerap diundang, dan mendapat kepercayaan keluraga diRaja, maka saya menjadi pilihan. Saya tidak menyalahkan gelaran diberikan itu tetapi menerusinya ramai memikirkan saya meletakkan harga yang tinggi, dan ada pihak memberikan tanggapan negatif,” katanya.

Gelaran itu berasas, sungguhpun dinafikan. Manakan tidak kerana sejak daripada bergelar pelajar lagi, pada 1989, beliau ‘dicari’ untuk mengambil gambar Permaisuri Agong, Tuanku Bainun. Bagaimanapun, kerana mempunyai pameran bersama pelajar seni halus dan fotografi ITM di Kuching, Sarawak, peluang itu terlepas begitu saja. Nyatakan itu petanda rezeki, kerana tidak lama selepas itu namanya sekali lagi dicari untuk merakamkan gambar malam banquet CHOGM yang dihadiri oleh Queen Elizabeth II di Istana Negara.

Mengulas mengenai pengalaman itu, katanya beliau amat seronok kerana minat mengikuti kisah British Royal Family itu sejak remaja. Sungguhpun begitu tidak dapat menyembunyikan rasa gementar, kerana kurang arif mengenai protokol, sebaliknya hanya bertawakal. Bertitik tolak daripada itu, beliau semakin kerap menerima undangan istana untuk mengambil gambar rasmi atau peribadi.

“Saya mempunyai prinsip sekiranya kita ikhlas melakukan sesuatu, maka hasilnya akan terserlah juga. Saya tidak menyifatkan diri sudah berjaya sebaliknya akan terus belajar kerana setiap tugasan baru adalah cabaran yang perlu ditempuh dengan sebaiknya,” katanya.

Profil
Soraya Yusof Talismail

Usia: 40 tahun

Asal: Petaling Jaya, Selangor.

Suami: Ariff Awaluddin

Usia: 53 tahun

Asal: Rembau, Negeri Sembilan

Anak: Ushuaia

Usia: 10 tahun

Info

  • Selain gambar, pasangan itu turut berminat dalam bidang masakan apabila merealisasikan impian membuka bistro, Kokopelli Travellers Bistro, berkonsepkan galeri seni, tidak jauh daripada kediaman mereka di Petaling Jaya.
  • Pameran solo: Imaging Selfs, Portrait of Artists, Galeri Petronas, KLCC, 2008, ‘Cindai’ di Panggung Eksperimen (1995) – Bakai di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (1996) – Sunflowers di Galeri Skoob Book, Kuala Lumpur (1997)- Rubiah di Istana Budaya, Kuala Lumpur (1999).
  • Pameran berkumpulan: Lebih 30 pameran berkumpulan di Malaysia, Singapura, UAE dan Itali sejak 1989 hingga 2005.

    * Khidmat: Pernah menjadi jurugambar peribadi Tuanku Bainun pada zaman

    perkhidmatannya sebagai Raja Permaisuri Agong.

    * Keahlian: Professional Photographers of American PPA

    * Anugerah:

    Pelajar terbaik jurusan fotografi ITM (UiTM) pada 1987 dan 1990.

    Pingat Bentara Setia Diraja dikurniakan Tuanku Sultan Azlan Shah.


  • Tindakan

    Information

    4 responses

    9 03 2009
    mahazi ilmar

    akan ku jadikan dirimu sebagai mentor ku…

    2 02 2010
    shafiq

    saya setuju dengan setiap hujah yang puan sampaikan!

    all the best to you!

    24 09 2011
    asfasyara

    all the best sister suraya, i saw you in expose reunion, hope to see you in future.
    loves, hugs and kisses.

    31 01 2012
    Shahreen Bin Hashim

    Salam, Puan Soraya masih ingat lagi Shahril, Radzi Omar, Ikram Ismail… late 80’s dulu…

    Tinggalkan komen